De meest auto’s zijn tegenwoordig voor ruitschade verzekerd. Dit betekend dat ruitreparaties in de meeste gevallen “gratis” zijn. Dit gratis is bedoeld voor u als verzekerde u hoeft geen eigen risico te betalen en u heeft ook geen “no-claim” verlies, de verzekeringsmaatschappij betaald het herstel dan aan ons. Zo hoeft u ons dus niets te betalen en is het voor u gratis. Ook als u geen verzekering heeft voor ruitschade bent u natuurlijk van harte welkom bij ons, wij brengen dan graag een scherpe offerte uit.
Een sterretje in de voorruit is zo gebeurd, in de meeste gevallen kan een sterretje gerepareerd worden zodat het geen scheur wordt. Zo’n reparatie is nooit helemaal onzichtbaar, dit kan ook niet, maar het herstel is zeker functioneel. Om te begrijpen hoe zo’n reparatie werkt moet u eerst weten dat een ruit uit drie lagen bestaat, een laag glas, een folie en nog een laag glas. Dit is voor uw veiligheid, de ruit kan dus nooit meer zomaar de auto in vallen of helemaal vergruizen zodat u niets meer ziet. Een sterretje in de voorruit gaat door de eerste laag glas heen tot op het folie, zo komt er wat lucht tussen het folie en de bovenste laag glas. Het sterretje wordt onder vacuüm volgezogen met een kunsthars, zo wordt de lucht weggehaald en kan de kunsthars vloeien, lucht is immers lichter. De kunsthars wordt een uv-lamp uitgehard. De barsten en inslag blijft u echter zien dit kan niet anders omdat de kunsthars niet van glas gemaakt is.
Ruitvernieuwing
In de winter is het wel eens zo dat u bij de auto komt en dat er “spontaan” een scheur in de ruit zit. In de meeste gevallen zat er dan al een (klein) sterretje in de voorruit die door wat water en een beetje vorst, wat water doet uitzetten, in een scheur uit barst. Dit is natuurlijk niet de enige oorzaak voor een barst, het belangrijkste is dat u ook voor ruitvernieuwing bij onze specialisten in goede handen bent. Als u een eigen risico heeft dan nemen wij de helft van het standaard eigen risico van u over.
Het vernieuwen van een voorruit is een secuur werk waar veel kennis van zaken voor nodig is. Onze vakmensen hebben verstand van zaken en doen dit op een uiterst secure manier. De voorruit is een deel van het chassis daar moet altijd rekening mee gehouden worden. De ruit wordt met een kit in de auto vast gezet. Volgens de fabriek zou de kit met een half uur hard moeten zijn maar dit is volgens ons niet mogelijk. Een kit is een zachte substantie die tussen twee niet ademende delen gespoten wordt. Derhalve zal het droogproces dus ook langer nodig hebben. Wij vinden dit erg belangrijk en adviseren altijd de auto hier enkele uren te laten staan voor dit droogproces.
Het gebeurd regelmatig dat mensen ergens anders de voorruit hebben laten vernieuwen en bij ons komen om de schade die daarbij ontstaan is op te laten nemen. De voorruit wordt met een hele scherpe snijddraad uit de auto gesneden, vaak wordt de sponning en/of het dak dan beschadigd en wordt de ruit er ingeplakt zonder dat de sponning weer tegen roest beschermd wordt. Het lijkt dan dat de ruit weer netjes in de auto ligt maar niets is minder waar……. Als de ruit verkeerd uit uw auto gehaald wordt, kan dat na verloop van tijd enorme problemen zoals roest vormingen en lekkages veroorzaken. De kosten voor het herstel van zo’n schade zijn dan ook aanzienlijk!
Bij ons heeft u altijd 4 jaar Focwa eurogarant garantie. Zo weet u zeker dat u bij ons aan het goede adres bent wat betreft kundigheid en service.